Odbijacze, boje, pływaki

Kto i do czego potrzebuje odbijaczy, bojów czy pływaków? Oczywiście jest to sprzęt dla żeglarzy. Narzędzia te pomagają w podróży i chronią łódź jak i samego kapitana statku wraz z załogą.

Odbijacze żeglarskie do jachtu

Są to doskonałe narzędzia do ochrony kadłuba łodzi przed obrażeniami choćby podczas cumowania w porcie. Dzięki swojej budowie potrafią pochłonąć energię uderzenia, co powoduje, że łódź pozostaje nietknięta. Najczęściej wykonana jest wysokiej jakości winylu, który za pomocą specjalnego zaworu napełniany jest powietrzem.

Można zamontować odbijacz poziomo lub pionowo, ponieważ różnią się one swoim kształtem. Warto także zauważyć, że jest to obowiązkowe wyposażenie każdej łodzi powyżej 3,5 metra.

Jednak panujące prawo nie uściśla, ile takich elementów powinno znaleźć się na statku. Najlepiej byłoby zamontować je w newralgicznych miejscach: na przodzie, środku oraz tyle jednostki pływającej. Wymienia się dwa rodzaje odbijaczy:

  • Pomostowe — są one przymocowane jaka sama ich nazwa wskazuje na pomostach i chronią statek przed dokładniej jego dziób i rant podczas cumowania w porcie czy dokach.
  • Dziobowe — te zaś chronią z kolei czubek łodzi podczas podróży i pomagają uniknąć kolizji z innymi jednostkami pływającymi.

Powietrze w odbijaczach i ich naprawa

Pamiętać należy także o właściwych parametrach dotyczących napełnienia powietrzem tego typu narzędzi. Jeśli zawartość przekroczy normę, odbijacz nie będzie skuteczny. Dlatego właściwe ciśnienie oscyluje pomiędzy 0,2 bara a 2,9 bara.

Mówi się, że odbijacz powinien być napompowany tak, by można było go ścisnąć dłonią do połowy. Samo wypełnienie odbijacza następuje wraz z podłączeniem adaptera do zaworu, dzięki czemu można go napompować za pomocą zwykłej pompki.

Co do naprawy to nie jest ona wcale taka droga, jakby mogło się to wydawać. Stare narzędzia najczęściej mają problem z utrzymaniem powietrza.

Wtedy najczęściej należy wymienić zaworek, którego koszt nie przekracza 6 zł. Sam proces polega na wykręceniu zużytego elementu, a następnie włożeniu nowego zaworka i kontroli czy odbijacz trzyma powietrze.

Boja żeglarska do jachtu i na łódź

To kolejny element bezpiecznego cumowania żaglówką. Mogą mieć różną budowę: polietylenowe, z pianką, nabite na pręt. Jednak ich zadanie jest jedno.

Mają pomóc w zakotwiczeniu statku. Wszystko zależy od wielkości jednostki pływającej, dlatego boje mogą mieć również rozmaite wielkości od 45l do nawet 150l. Boja wybierana jest przez żeglarzy głównie dlatego, że kotwica może zniszczyć dno morskie, z kolei to narzędzie unosi się na powierzchni wody i nie zagraża uszkodzeniom dna morskiego.

Jednak nie wszyscy są przekonani, co do takich rozwiązań. Najlepiej skorzystać z podwójnego zabezpieczenia. Posiadać kotwicę, jak i boję. Jeśli wiązanie przy boi się zerwie, to żaglówkę zatrzyma kotwica. Warto jednak pamiętać, by boja nie była zbyt krótko.

Dłuższa cuma spowoduje, że siły rozłożą się bardziej równomiernie. Działa to także w drugą stronę. Zbyt długie cumowanie może spowodować, że rufa statku wpadnie w inną boję albo linka zabezpieczająca ulegnie splątaniu.

Pływaki żeglarskie do jachtu i na łódź

Są to narzędzia, które są szczególnie potrzebne przy pomostach. To właśnie tam najczęściej można je znaleźć. Dzięki swoim różnym rozmiarom i budowie mogą służyć w rozmaitych celach.

Unoszenie platformy, mostu czy domku nie może odbyć się bez udziału specjalnych elementów, czyli pływaków, które mają za zadanie unosić się na wodę i wypierać masę nad sobą.

Są one wykonane z lekkich materiałów takich jak aluminium czy polietylen. Ich struktura zapewnia im higroskopijność, dlatego kontakt z wodą nie zmienia ich kształtu oraz masy. Swoje zastosowanie znajdują w platformach różnych kształtów, pomostach roboczych, a nawet transporcie rzecznym.

  • Pływające pomosty — jest to specjalny rodzaj pływaków, które swoim kształtem przypominają skrzynki. Pozwalają one poprzez zjawisko unoszenia się na wodzie być konstrukcją wspomagającą pod pomosty. Takie wypornościowe pływaki najczęściej używane są do mostów drewnianych, jak i metalowych. Są łatwe w montażu i nie ulegają zbyt dużej eksploatacji. Te stworzone z polietylenu charakteryzują się również niesamowitymi kształtami, ale także swoją łączliwością. Dzięki temu mogą zostać połączone w jedną strukturę z każdej strony. Dzieje się tak dlatego, że tworzywo to może być zaprojektowane wedle życzenia zlecającego budowę.
  • Pływaki modułowe — to narzędzie do zadań specjalnych. Dzięki swoim ogromnym rozmiarom mogą mieć różne zastosowanie: łodzie wielokadłubowe, platformy techniczne itp. Najczęściej są tworzone z polietylenu, jednak bez żadnych struktur otwartych, łączeń czy spawów. Dzięki temu są szczelne i niezatapialne. W środku może znajdować się styropian, ale także pusta przestrzeń.

Warto także wspomnieć, że pływaki mogą być również wykorzystywane przy produkcji tratwy.

Często stosuje się jako dodatek. Ich budowa i odpowiednie połączenie z drewnianą i metalową konstrukcją mogą spowodować, że stanie się ona niezatapialna.

Poprzez różne belki i wsporniki pływak jest łączony z elementami tratwy, a ona staje się w pełni funkcjonalna.

czytaj dalej

Wyświetlanie wszystkich wyników: 53