Elektronika jachtowa
Elektronika a bezpieczeństwo
XXI przyniósł ze sobą różne pomocne rozwiązania technologiczne. Mowa tutaj także o dziedzinie żeglarstwa. Nawigacja wkracza w nowy rozdział swojej historii, zaś jej analogowe formy powoli przechodzą w zapomnienie.
Choć wprawny żeglarz nie wyobraża sobie rejsu bez sekstantu i papierowej mapy, ale coraz częściej ich elektroniczne alternatywy stają się niesamowicie popularne. Dziś elektronika jachtowa nie tylko ułatwia nawigację, ale staje się nieodłącznym elementem w morskich podróżach. Więc czego potrzebujesz na jachcie?
Przepisy prawne, a elektronika jachtowa i morska
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczące bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie z 2012 roku jasno mówią o obowiązkowych urządzeniach, które powinny znaleźć się na pokładach statków do 24 metrów długości.
Ogólnie rzecz biorąc, powinny być to sprzęty informujące o bezpieczeństwie i prognozie pogody na wodach.
Jachty w żegludze osłoniętej: w skład wyposażenia powinien wchodzić przynajmniej jeden radiotelefon VHF.
Jachty w żegludze przybrzeżnej: również powinny być wyposażone w radiotelefon VHF, ale także odbiornik satelitarny taki jak GPS czy radar.
Jachty w żegludze pełnomorskiej: co najmniej jeden stacjonarny radiotelefon VHF z DSC, radiopławę awaryjną (EPIRB) 406 MHz, GPS lub radar.
Jachty w żegludze oceanicznej: w tym przypadku obowiązkowo muszą to być stacjonarny radiotelefon VHF z DSC, statkowy terminal satelitarny lub radiotelefon MF/HF z systemem DSC, lub inny telefon z dostępem do alarmowego numeru ratownictwa morskiego, ratowniczy transponder radarowy (SART) lub transponder AIS, radiopława awaryjna (EPIRB) 406 MHz, GPS lub radar.
Również podobne zasady zostały zawarte w przepisach nadzoru, budowy i wyposażenia jachtów morskich, opracowane przez Morski Zespół Techniczny Związku Żeglarskiego.
Minimalne wymagania dotyczące wyposażenia jachtów nie są zbyt wygórowane, jednak na rynku nadal pojawiają się lepsze i opcjonalne rozwiązania, które mogą ułatwić żeglugę.
Odbiornik GPS – dobra elektronika jachtowa
To kluczowe wyposażenie prawie wszystkich jachtów i prócz swojego pierwszorzędnego zadania może również uratować komuś życie. Bez wątpienia jest to urządzenie, które ułatwia nawigację.
Jeśli wprawny żeglarz potrafi posługiwać się analogowymi formami nawigowania, to nadal elektroniczny odbiornik GPS może stać się swoistą pomocą, które dostarczy szybkich, dokładnych informacji o położeniu i obranym kursie.
Ponadto różne nowoczesne funkcje pozwalają efektywnie planować trasę do wyznaczonego celu, a dzięki temu można zaoszczędzić czasu i być przede wszystkim bezpiecznym na otwartych wodach. Najważniejsze cechy:
- Jeśli wybierasz przenośny GPS, pamiętaj o pojemności baterii;
- Odczytywana ilość satelitów, im większa, tym lepsza skuteczność;
- Rozdzielczość i możliwość obsługi mokrego ekranu również jest ważna;
- Regularne aktualizacje to podstawa;
Radiotelefon VHF
To urządzenie służy do komunikacji radiowej na morskim paśmie V, które pozwala na nadawanie i odbieranie komunikatów głosowych. Może to być sprzęt stacjonarny lub przenośny. Jednak jedną z największych wad radiotelefonu jest bez wątpienia adresowanie wiadomości do każdej stacji na tym paśmie.
Nie można wybrać konkretnego adresata. Powiadomienie otrzymują wszyscy słuchacze na falach ultrakrótkich. Wysłanie takiego komunikatu jest możliwe dzięki systemowi DSC, czyli Cyfrowego Selektywnego Wywołania. Każdy z telefonów posiada swój unikalny numer.
Telefon satelitarny
Umożliwia on dwukierunkową komunikację i transmisję danych za pomocą sztucznych satelitów. Bezpośrednia łączność pomiędzy takimi urządzeniami odbywa się na drodze radiowej.
Dlatego właśnie połączenie może odbywać się nawet na terenach, gdzie nie występuje zasięg sieci telefonii komórkowej, na przykład na morzu. Satelita przekazuje informacje, a one przekierowywane są do innych stacji naziemnych.
System AIS
To bardzo powszechne oprogramowanie służące przede wszystkim do unikania kolizji pomiędzy statkami, ale także narzędzie do identyfikacji jednostek. Korzystają z niego same pojazdy morskie, ale także stacje przybrzeżne, które nadzorują ruch statków.
W odróżnieniu od zwykłych radarów system AIS ostrzega nie tylko o zbliżających się jachtach, ale także o ich kursie czy prędkości, z jaką pokonują trasę.
Radiopławy EPIRB
Urządzenie alarmujące o kolizji bądź problemie ze statkiem. Może zostać włączone ręcznie, ale uruchomi się automatycznie podczas zanurzenia. Ma za zadanie wysłać informację o aktualnej lokalizacji rozbitków za pomocą specjalnie do tego przeznaczonego systemu poszukiwania i ratownictwa. Dzięki szybkiej informacji odnalezienie i pomoc poszkodowanym jest możliwa w jak najkrótszym czasie.
Radar
Fale radiowe umożliwiają nie tylko komunikację na odległość. Są one używane również przez radary podczas wykrywania pobliskich obiektów. Ruchy i kierunki jednostek są możliwe do zweryfikowania za pomocą efektu Dopplera.
Radar ruchomy jest w stanie rozróżnić nawet wielkość danych obiektów lub też nawet ich śledzenie. Niemniej jednak nawigacja radarowa ma różne zasięgi, dlatego warto zastanowić się kupnem, jaki obszar ma obejmować.
Echosondy
Elektronika jachtowa, a więc urządzenia sonarowe wysyłają impulsy fal dźwiękowych przez wodę. Kiedy taki impuls uderzy w takie obiekty jak ryba, roślinność lub dno, wraca do sprzętu.
System mierzy, jak długo trwa uderzenie o obiekt, a następnie jego odbicie. Informacje dostarczone przez sonary czy echosondy pozwalają na oszacowanie, jak głęboko znajduje się obiekt, od którego odbiła się fala.
Autopilot
Najlepszym przyjacielem żeglarza jest bez wątpienia autopilot. Pozwala on na nieco mniejsze zaangażowanie w kierowanie pojazdem morskim. Jednak nie zwalnia od kapitana od kontroli i zachowania szczególnej ostrożności podczas podróży.
Najczęściej autopiloty mają w swojej budowie wyświetlacz, panel kontrolny, które znajdują się przy stanowisku sterowym. Pod pokładem są właściwe narzędzia, które kontrolują przebieg trasy, a więc kompas, jednostka obliczeniowa i napęd, więc siłowniki i wskaźniki nachylenia.
Stacje pogodowe na jachcie
Narzędzia takie jak barometr, higrometr i wiatromierz to podstawowe wyposażenie każdego statku. Barometr ma za zadanie mierzyć poziom ciśnienia atmosferycznego, higrometr wilgotność powietrza, zaś ostatnie z urządzeń kierunek i prędkość wiatru.
Te systemy odgrywają ogromną rolę na jachcie, żaglówce czy łodzi, przede wszystkim pomagają przewidzieć nadchodzące warunki pogodowe i tym samym zapewniają bezpieczeństwo, pozwalając załodze przygotować się na zbliżające się niebezpieczeństwo na wodach.
Wyświetlanie 1–24 z 359 wyników
-
Czujniki bezprzewodowe Ruuvi (5)
-
Systemy moniotorowania i łączności (13)
-
Uchwyty do elektroniki jachtowej (6)
-
Anteny VHF, Navtex, AIS i GPS (37)
-
Autopiloty (18)
-
Chartplottery, plotery map (23)
-
Głębokość i prędkość (44)
-
Mapy Navionics (5)
-
Odbiorniki i nadajniki AIS (15)
-
Programy, aplikacje (3)
-
Radary i akcesoria (27)
-
Radiotelefony (16)
-
Urządzenia i części NASA MARINE (79)
-
Urządzenia Quark Elec (58)
-
Wiatromierze i stacje pogodowe (37)
-
NASA Target 2 echosonda
749,00 zł Dodaj do koszyka -
Promocja!
Zestaw do montażu echosond NASA bez wiercenia
189,00 zł Dodaj do koszyka -
QK-AS04 GPS Antena
79,00 zł Dodaj do koszyka -
Impeller/śmigiełko logu NASA
64,90 zł Dodaj do koszyka -
Wiatromierz Nasa Clipper Wind v.2.0
1 791,91 zł Dodaj do koszyka -
Nasa Depth Przetwornik Echosondy 150 kHz + 7m przewodu
303,60 zł Dodaj do koszyka -
QK A026 bezprzewodowy odbiornik AIS + GPS + NMEA
812,90 zł Dodaj do koszyka -
Echosonda Nasa Clipper Depth
1 104,71 zł Dodaj do koszyka -
Promocja!
Antena AIS/VHF Quark Elec AS02
320,00 zł Dodaj do koszyka -
Nasa wskaźnik kierunku wiatromierza Clipper Target
119,00 zł Wybierz opcje -
QK-A024 Beprzewodowy odbiornik AIS
647,90 zł Dodaj do koszyka -
Nasa Clipper wiatromierz bezprzewodowy
2 533,11 zł Dodaj do koszyka -
Nasa Clipper Duet, echosonda + log
1 482,00 zł Dodaj do koszyka -
NMEA 2000 N2K Starter Kit
449,90 zł Dodaj do koszyka -
Wirnik, łopatki wiatromierz Nasa Clipper Target Cruiser Tactical
120,00 zł Wybierz opcje -
MK 1 NASA Marine Clipper, Cruiser & Target jednostka zewnętrzna wiatromierzy bez przewodu
850,00 zł Dowiedz się więcej -
BT-3 Bluetooth Navtex odbiornik
890,00 zł – 990,00 zł Wybierz opcje -
Promocja!
QK-A032-AIS – NMEA 2000/0183 Konwerter dwukierunkowy + USB + WiFi
720,00 zł Dodaj do koszyka -
Przetwornik logu NASA kompletny z przewodem
258,50 zł Dodaj do koszyka -
QK-AS03 Bridge NMEA
101,97 zł Dodaj do koszyka -
NASA Marine przejście burtowe / kadłuba do montażu przetwornika echosondy
185,90 zł Dodaj do koszyka -
NASA Marine Log przejście przez kadłub
108,90 zł Dodaj do koszyka -
Wiatromierz Nasa Target 2
1 441,00 zł Dodaj do koszyka -
Porównanie popularnej elektroniki morskiej z aplikacjami WiFi i rozwiązaniami NMEA0183-2000 KOMPAS YACHTING
0,00 zł Dodaj do koszyka