Kotwiczenie i cumowanie

Dostawcy lin zwyczaj oferują liny nylonowe lub poliestrowe od kilku różnych producentów, w zależności od okoliczności. Zrozumienie właściwości liny ułatwi Ci wybór najlepszej liny kotwicznej dla Twoich potrzeb.
Nylon jest powszechnie zalecany na główną osnowę kotwicy, ale poliester może być oferowany jako alternatywa. Nylon i poliester to włókna syntetyczne, które mają wiele wspólnych właściwości, np. stosunkowo dużą masę i trwałość.

Nylon czy poliester?

Liny poliestrowe są bardzo podobne do nylonowych pod względem wytrzymałości po zamoczeniu w środowisku morskim.
Poliester ma nieco mniejszą rozciągliwość niż nylon i dlatego nie jest w stanie tak dobrze absorbować obciążeń udarowych.
Poliester jest równie odporny na wilgoć i chemikalia jak nylon.
Pod względem odporności na światło słoneczne poliester przewyższa nylon, ale nylon nie jest zły.
Poliester i nylon są tak samo odporne na ścieranie.

Lina i łańcuch
Powodem stosowania łańcucha jest jego waga. Będzie on leżał płasko na dnie morskim i pomoże postawić kotwicę, ponieważ będzie ciągnięty bardziej poziomo, a nie do góry, co spowoduje wyrwanie się kotwicy i jej przeciągnięcie.

Wszystkie liny występują w różnych rozmiarach, a ich wielkość określa się na podstawie średnicy.
Na większych, cięższych łodziach i jachtach bezpieczniejsze jest użycie większej ilości łańcucha niż liny, ponieważ ułatwia to kotwicy utrzymanie się w miejscu.
Na mniejszych jednostkach i krótszych rejsach wystarczy więcej liny i mniej łańcucha. Sama lina może być odpowiednia dla małej łodzi dziennej lub pontonu podłączonego do małej kotwicy.
Im większa łódź, tym większy rozmiar (średnica) liny i łańcucha jest wymagany, ponieważ każdy wzrost średnicy zwiększa naprężenie zrywające.

Kotwiczenie przy użyciu windy
Lina i łańcuch kotwiczny muszą być splecione razem, aby ich połączenie przebiegało gładko przez windę.
Szekla łącząca może się zakleszczyć lub nawet złamać. Ważne jest również dobranie odpowiedniego rozmiaru i kalibracji łańcucha oraz odpowiedniej średnicy i konstrukcji liny do cygara Twojej windy. Informacje te znajdziesz w instrukcji obsługi Twojej windy.

Budowa liny
Istnieją 3 główne typy konstrukcji lin kotwicznych:

3 splotki
Anchorplait / Octoplait (8 splotek)
Oplot na oplocie

Liny 3-splotowe, Anchorplait i Octoplait można łatwo splatać, aby przeprowadzić je przez gypsy windsurfingowe, które są powszechne na dużych łodziach i jachtach.
Liny Braid on Braid mogą być używane jako liny kotwiczne na małych jachtach mieczowych i łodziach dziennych.
Są one również dostępne z ołowiem zintegrowanym na ostatnich kilku metrach, co zapewnia dodatkową wagę i eliminuje konieczność stosowania łańcucha.

Różnica w cenie
W wielu przypadkach liny nylonowe są nieco tańsze niż liny poliestrowe.

Jak sprawdzić liny cumownicze i ich elementy?
Sezon zimowy ma w zwyczaju wpływać na jakość twojego zestawu cumowniczego, niezależnie od tego czy zimowałeś na twardym lądzie czy nie.
Na co więc zwrócić uwagę przed wiosennym wypłynięciem? Liny, szekle i łańcuch mogą wyglądać zaskakująco inaczej po kilku miesiącach spędzonych w ukryciu.
To znana historia, łódka została bezpiecznie schowana i przezimowana, osnowy i liny wyczyszczone i zapakowane w worki gotowe do nowego sezonu.
Ale w jakiś sposób, kiedy nadchodzi wiosna i wyciągasz liny gotowe do działania, okazuje się, że w ciągu ostatnich 4 lub 5 miesięcy wkradły się do nich wróżki rdzy i pajęczyn.
W rzeczywistości, rzeczy prawdopodobnie nie zmieniły się aż tak bardzo od czasu, kiedy je schowałeś. Przez cały poprzedni sezon promienie UV, ścieranie i korozja powoli i niezauważalnie działały na twój zestaw.
Z dnia na dzień niewiele się zmienia. Potem wracasz na wiosnę ze świeżym spojrzeniem i zdajesz sobie sprawę, że konieczna jest dokładniejsza inspekcja.
W końcu spokój ducha, gdy zostawiasz łódź zacumowaną w ten spokojny dzień wodowania, może zostać szybko zakłócony przez wiosenną prognozę pogody.

Kontrola lin cumowniczych używanych wzdłuż pontonów i do ścian portu
Cumowanie wzdłuż pontonu staje się coraz bardziej popularne, ponieważ przybrzeżne mariny inwestują w tę wygodną metodę dostępu dla jachtów.
Zazwyczaj ten rodzaj cumowania jachtu opiera się na kilku linach cumowniczych, które mocują łódź do pontonu. Specjalnie zbudowane pontony zazwyczaj wyposażone są w przyjazne dla lin knagi, które znajdują się na stałej wysokości nad wodą.
W związku z tym, że obciążenie jest rozłożone na kilka lin i stosunkowo niewielkie kąty między pontonem a poziomem pokładu, tarcie jest zazwyczaj minimalne.

Należy sprawdzać osnowy:

na całej długości liny (szczególnie, gdy osnowy nie mają ustalonych pozycji)
wewnątrz pętli każdego miękkiego splotu
na samym splocie pod kątem struktury i przetarć
w miejscu styku każdego splotu z gilzą

Chociaż konserwacja samego pontonu jest zazwyczaj pokrywana z opłat pobieranych przez marinę.  Warto sprawdzić wszystkie knagi wokół miejsca narodzin, aby upewnić się, że nic nie jest uszkodzone lub poluzowane.
Zwłaszcza jeśli znajdziesz miejsca, w których lina może się przeciskać. Jeśli chodzi o uszkodzenia mechaniczne i UV, większość lin cumowniczych produkowana jest z poliestru.
To włókno ma najlepszą naturalną odporność na promieniowanie UV ze wszystkich włókien i jest również bardzo odporne na ścieranie.

czytaj dalej