Kompasy

Używanie kompasu w regatach stało się w ostatnich latach ważnym aspektem regat. Wynika to z faktu, że stosunkowo niedrogie kompasy są teraz w zasięgu ręki zapalonych żeglarzy. Kiedy zalety kompasu są już znane, szybko staje się on bardzo ważnym elementem wyposażenia jachtu.

Pierwszą rzeczą, którą należy rozważyć jest to, jaki typ kompasu jest najlepszy. Polecam kompas, który ma możliwość łatwego odczytu przy wzburzonym morzu i nie wymaga żadnych skomplikowanych bloków montażowych. W tym celu tarcza kompasu powinna mieć średnicę około 3″ (75 mm). Na rynku jest kilka takich kompasów kosztujących około 20 funtów.

Kompasy turystyczne do łodzi i jachtu

Ustawienie kompasu w łodzi jest pozostawione sternikowi i może zależeć od rodzaju zakupionego kompasu. Oczywistą pozycją wydaje się być dziobowy pokład na Mirror, gdzie sternik może widzieć kompas na pierwszy rzut oka, obserwując jednocześnie liku tylnego foka.

Zabierz kompas przed startem

Dość często wymagane jest długie żeglowanie z wiatrem do miejsca startu. Ten czas nie powinien być zmarnowany. Ustaw się pod wiatr w stosunku do reszty floty tak aby uzyskać czyste, niezakłócone powietrze.

Następnie płyń stałym kursem kompasowym i uważaj na regularne zmiany kierunku wiatru, lub inne nieregularności takie jak zakręty wiatru.

Kompas turystyczny z igłą magnetyczną

Kiedy znajdziesz się w miejscu startu, powinieneś płynąć na prawym halsie, powiedzmy przez około dziesięć minut. Prawdopodobnie uzyskasz maksymalne i minimalne odczyty kompasu dla swojego kursu, co sugeruje, że przepłynąłeś przez zmiany “podnoszenia” i “kursowania”.

Teraz należy wykonać zwrot na lewą burtę i sprawdzić te zmiany. Uwaga: Nie ma potrzeby wykonywania żadnych obliczeń, wystarczy wykonać zwrot i odczytać wskazania. Okaże się, że “Mirror” na ogół halsuje bardzo blisko 90°.

Po uzyskaniu średniego odczytu dla każdego z halsów, powinieneś być przygotowany do wyścigu.

Załóżmy dla wyjaśnienia, że wiatr ma średni kierunek północny. Na sterburcie Twoje wychylenia wahają się pomiędzy 310°-320°, średnia wynosi 315° (lub dla ułatwienia pamięci NW.). Na lewej burcie Twoje wychylenia wynoszą średnio 45° lub NE.

Start i użycie kompasu

Przez pierwsze kilka minut po starcie twoim głównym celem jest ucieczka z czystym wiatrem. Dopiero kiedy będziesz miał czyste powietrze, powinieneś spojrzeć na kompas i zobaczyć, czy wskazania zgadzają się z tymi, które robiłeś przed startem.

Żeglowanie pod wiatr – urządzenia elektryczne na wysokim poziomie

Załóżmy ponownie, że jesteś na prawej burcie z kursem 310°. Teraz od razu wiesz, że jesteś na złym halsie – sztag. Musisz jak najszybciej zawrócić na lewą burtę i znajdziesz się na dobrym kursie 40°.

Kilka minut później wyczuwasz kolejny zwrot, więc sprawdzasz kompas i okazuje się, że jesteś teraz na średnim kursie 450. Teraz czas na decyzję! Stoisz przed trzema opcjami:

  • Płyń dalej, ponieważ nie widzisz powodu do zwrotu.
  • Zwrot, ponieważ płyniesz w kierunku złej strony kursu z różnych powodów, które wykraczają poza zakres tego artykułu.
  • Płynąć dalej, aż wiatr znowu zacznie wiać i wtedy zrobić zwrot.

Załóżmy jednak, że płyniesz dalej, a kilka minut później znów jesteś skierowany na kurs, powiedzmy, 50°. Musisz natychmiast zrobić zwrot, więc znów znajdziesz się na dobrym kursie 320° – winda.

Powinieneś teraz być w stanie dostrzec podstawową zasadę użycia kompasu na wiatr, ale należy podkreślić, że nie powinieneś płynąć ściśle według kompasu, ale pamiętaj, że większa część taktu zależy od twojej własnej oceny. Kompas powinien być używany tylko do sprawdzenia czy jesteś na “windzie” czy na “halsówce”.

Żeglowanie poza wiatrem

Generalnie nie ma zbyt dużego zastosowania dla kompasu na tych odcinkach, ponieważ znaki “skrzydła” i “zawietrznej” są zwykle widoczne.

Znak zawietrznej

Po okrążeniu zawietrznego znaku, sprawdź kompasem, który hals jest korzystny. Załóżmy na przykład, że opuszczasz znak na lewą burtę i płyniesz lewym halsem.

Kurs kompasu wskazuje 50°, co oznacza, że jesteś na “kursie dziobowym”. Musisz teraz zdecydować, czy zejść na prawą burtę, czy płynąć dalej, co znowu jest decyzją wykraczającą poza zakres tego artykułu.

Warto zauważyć, że krótki, 25-metrowy zwrot może być bardzo korzystny, kiedy wiatr się odchyla i pozostawia cię po najlepszej stronie halsówki w stosunku do jachtów pod tobą. Z drugiej strony, jeśli twój kurs wynosi 40°, opłaca się pozostać na tym halsie, wiedząc, że każdy, kto zejdzie na prawą burtę, będzie na złym kursie i w konsekwencji przegra.

Aby zilustrować użycie kompasu użyłem prostego wiatru oscylującego, ale powinieneś zauważyć, że w praktyce nie jest to takie proste. Oto kilka sytuacji, które regularnie się zdarzają i o których warto pomyśleć zanim się je napotka!

  • Całkowita zmiana kierunku wiatru.
  • Nieregularne i regularne zmiany.
  • Porywy okresowe na wodach śródlądowych.
  • Zakręty wiatru, zarówno lokalne spowodowane przez obiekty, jak i ogólne, wynikające z ukształtowania terenu.

Podsumowując, należy ostrożnie posługiwać się kompasem, stale oceniając sytuację. Uważaj, zbyt systematyczna halsówka czasami prowadzi cię w złą stronę w górę taktu. Kompas jest pomocą w regatach, a nie narzędziem do ścigania się.

czytaj dalej

Wyświetlanie wszystkich wyników: 20