Hempel - środki jachtowe

Hempel farby i ochrona jachtów i żaglówek

Farby przeciwporostowe, czy inaczej nazywane antyfulingiami to produkty, które służą do pielęgnacji i ochrony elementów jednostek pływających przed porastaniem pod wodą. Właściwe chronią także konstrukcję przed złym wpływem substancji zawartych w zbiornikach wodnych.

Jak wybrać farbę?

Wybór należy uzasadnić od typu i materiału, z jakiego została wykonana łódź. Ponadto decyzja ta powinna uwzględnić prędkość, z jaką porusza się jednostka pływająca. Wszystko dzieje się dlatego, że farby przeciwporostowe dzielą się na ta:

  • miękkie — są to farby, które trzymają się pomalowanej powierzchni  i nie tracą swoich właściwości do prędkości 40 węzłów, czyli około 75 km/h
  • twarde — te zaś mogą zostać użyte do pojazdów, które płyną z prędkością od 30 do 100 węzłów, czyli aż do 180 km/h

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jeśli twardy antyfuiling zostanie zastosowany do nieco wolniejszej łodzi, to mikro warstwa zostanie spłukana, a więc efektu docelowego nie będzie.

Ekologia i farby Hempel

Na rynku jest wiele farb przeciwporostowych, które w swoim składzie zawierają tlenki miedzi. Na szczęście producenci farby coraz częściej sięgają po rozwiązania bardziej ekologiczne.

Wiele z nich nie posiada żadnych aktywnych substancji, które niszczą środowisko. Głównie mowa tutaj o toksycznych biocydach, które zagrażają przede wszystkim zamkniętym akwenom wodnym, jednak ogólnie rzecz biorąc, są szkodliwe dla zwierząt i stworzeń żyjących w wodach.

Czy każda łódź może zostać pokryta przeciwporostową farbą?

Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna. Nie każda jednostka pływająca nadaje się do pokrycia ją antyfuilingą. Przede wszystkim te łodzie, które nie spędzają całego sezonu w wodzie, nie muszą być chronione tym rodzajem farby.

Także żaglówki, które pływają kilka tygodni, a następnie ulegają procesowi slipowania również nie podlegają malowaniu. By farba przeciwporostowa działała właściwie, konstrukcja łodzi powinna cały czas przebywać w wodzie, inaczej właściwości zawarte w składzie nie zadziałają właściwie podczas wodowania, więc mija się to z celem.

Również pomalowanie łodzi jesienią po zakończeniu sezonu nie da zamierzonych efektów, ponieważ w taki sposób farba się utleni, a do tego nie można dopuścić. Dlatego najlepsza metoda to taka, która mówi o wodowaniu do kilku dni po malowaniu.

Czy raz pomalowana farba starcza na lata?

Jest to rzecz jasna mit. Producenci tych produktów wskazują na opakowaniach, że działanie takich substancji może wystarczyć jedynie na jeden sezon.

Następnie większość użytkowników wyjmuje swoje łodzie z wody, a co za tym idzie, farba się utlenia, więc nie nadaje się już do wodowania. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie środków zabezpieczających dno łodzi na dłuższy okres, jednak takie sposoby mogą zostać wykorzystane wyłącznie na wodach otwartych i wyłącznie dla łodzi, które nie są wyciągane zimą z wody.

Inny scenariusz jest niedopuszczalny ze względu na zanieczyszczenie środowiska, do którego może dojść.

Czy grubość warstw farby ma istotne znaczenie dla ochrony konstrukcji łodzi?

Owszem, zasadnicze działanie farby Hempel opiera się na grubości warstw podczas pomalowania i zabezpieczenia struktury łodzi. Jeśli zależy użytkownikowi na przetrzymaniu właściwości farby na cały sezon, powinien on zastosować odpowiednią grubość i ilość warstw do czasu, jaki łódź będzie spędzała w wodzie.

Prawidłowe rozprowadzenie warstw spowoduje stopniowe działanie aktywnych składników farby. Producenci zalecają zazwyczaj takie rozwiązanie: 1 litr farby powinien pokryć od 8 do 9 m2 łodzi.

Zalecana liczb warstw przy pierwszym malowaniu to od 2 do 3, z kolei podczas odnowy struktury warstw powinno być odpowiednio mniej, a więc od 1 do 2. W ofercie sklepów występują również farby antykorozyjne oraz zestawy do klejenia ubytków.

Farby antykorozyjne i podkłady

Aby naprawić i nadać nowy blask swojej łodzi należy zastanowić się, z jakiego materiału jest ona wykonana.

Najczęściej są to trzy opcje: laminat poliestrowo-szklany, blacha stalowa oraz sklejka wodoodporna lub inne tworzywa pochodne. Materiał, z którego wykonana jednostka pływająca uzależnia rodzaj substancji, którymi można zadziałać na konstrukcję.

Łodzie wykonane z laminatu najczęściej pokrywa się dwuetapowo: wpierw na oczyszczoną powierzchnię rozprowadzony jest podkład epoksydowy, a dopiero po wyschnięciu emalia poliueratanowa.

Łodzie wykonane z blachy najczęściej pokrywa się farbami do metalu o właściwościach antykorozyjnych i dużej odporności na promieniowanie UV. Również polecana jest emalia.

Łodzie, które posiadają drewniane elementy, mogą zostać pokryte emalią poliuretanową, ale także smołą zabezpieczającą.

Ubytki w łodzi

Jeśli podczas przygotowywania konstrukcji żaglówki lub łodzi do malowania użytkownik dostrzeże ubytki, należy je niezwłocznie naprawić. W tym celu warto użyć żywicy epoksydowej z matą szklaną lub żelkotu w sprayu.

Po oszlifowaniu można nanieść farbę. Odpowiednio nałożona warstwa żywicy powinna przywrócić właściwe działanie łodzi. Warto jednak sprawdzać naprawione miejsca, w celu kontroli czy materiał nie uległ dalszemu zniszczeniu.

czytaj dalej

Wyświetlanie 1–24 z 30 wyników